Persönlicher Status und Werkzeuge

Prof. Dr. Thomas Hutzschenreuter

Lehrstuhl

Betriebswirtschaftslehre – Strategic and International Management

Wissenschaftliche Laufbahn und Forschungsgebiete

Prof. Hutzschenreuters (*1971) Forschungsschwerpunkte liegen in den Bereichen Strategisches und Internationales Management, (Internationale) Wachstumsstrategien und Portfolio­veränderun­gen, Strategische Innovationen, Offshoring und Business Process Outsourcing sowie Strategie­prozess­forschung und Corporate Governance.
Nach seinem Studium der Betriebswirtschaftslehre an der Universität Gießen wurde Prof. Hutz­schenreuter an der Handelshochschule Leipzig promoviert (1997), wo er sich in 2001 auch habilitierte. Er war Visiting Scholar an der University of Illinois at Urbana-Campaign, Professor für Internationales Management an der Boston University und Gastprofessor an der Duke University, Fuqua School of Business. Von 2002 bis 2015 war er Inhaber des Lehrstuhls für Unternehmens­entwicklung und Corporate Governance an der WHU – Otto Beisheim School of Management. Prof. Hutzschenreuter ist Mitglied diverser Verbände. Neben Gutachtertätigkeiten ist er Senior Editor der Management and Organization Review und Department Editor Management der Zeitschrift BuR – Business Research.

    Wichtigste Auszeichnungen

    • Best Annual Paper 2009 Award, Journal of Management Studies (2010)
    • Annual Best Reviewer Award, Journal of International Business Studies (2010)
    • Best Paper Award, Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft - VHB (2010)
    • Haynes Prize for the Most Promising Scholar in International Business, Academy of International Business Foundation and Eldridge Haynes Memorial Trust (2009)
    • Best Teacher Award, Master of Law and Business (MLB) Programm der Bucerius Law School (2009)

    Schlüsselpublikationen

    Hutzschenreuter T, Horstkotte J: „Performance Effects of Top Management Team Demographic Faultlines in the Process of Product Diversification”. Strategic Management Journal. 2013; 34(6): 704-726.

    Hutzschenreuter T, Gröne, F: „Product and Geographic Scope Changes of Multinational Enterprises in Response to International Competition”. Journal of International Business Studies. 2009; 40(7): 1149-1170.

    Hutzschenreuter T, Gröne F: „Changing Vertical Integration Strategies under Pressure from Foreign Competition: The Case of US and German Multinationals”. Journal of Management Studies. 2009; 46(2): 269-307.

    Hutzschenreuter T, Voll J: „Performance Effects of “Added Cultural Distance” in the Path of International Expansion: the Case of German Multinational Enterprises”. Journal of International Business Studies. 2008; 39(1): 53-70.

    Hutzschenreuter T, Pedersen T, Volberda H: „Internationalization - The Role of Path Dependency and Managerial Intentionality: A Perspective on International Business Research”. Journal of International Business Studies. 2007; 38(7): 1055-1068.