Prof. Dr. Thomas Hutzschenreuter

Wissenschaftliche Laufbahn und Forschungsgebiete

Prof. Hutzschenreuters (*1971) Forschungsgebiet sind die Bereiche Strategisches und Internationales Management, Eigentum an Unternehmen, Corporate Governance und Unternehmens­trans­for­mation sowie die Theorie des Unternehmens.

Prof. Hutzschenreuter studierte Betriebswirtschaftslehre an der Universität Gießen. In 1997 wurde er an der Handelshochschule Leipzig promoviert, wo er sich in 2001 auch habilitierte. Er war Visiting Scholar an der University of Illinois at Urbana-Campaign, Professor für Internationales Management an der Boston University und Gastprofessor, unter anderem, an der Duke University - Fuqua School of Business, der Bucerius Law School, der Florida International University, der University of Calgary – Haskayne School of Business, der University of Granada, der University of Queensland und der University of Wellington. Von 2002 bis 2015 war er Inhaber des Lehrstuhls für Unternehmensentwicklung und Corporate Governance an der WHU – Otto Beisheim School of Management. Seit 2016 ist Prof. Hutzschenreuter an der TUM.

Wichtigste Auszeichnungen

  • TUM Executive Education Award for Teaching Excellence (2023 and 2018)
  • Best Annual Paper 2009 Award, Journal of Management Studies (2010)
  • Best Paper Award, Verband der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft  - VHB (2010)
  • Haynes Prize for the Most Promising Scholar in International Business, Academy of International Business Foundation and Eldridge Haynes Memorial Trust (2009)
  • Best Teacher Award, Master of Law and Business (MLB) Programm der Bucerius Law School (2009)

Hutzschenreuter, T., Harhoff, P.-L. 2020. National capital city location and subsidiary portfolio expansion: The negative effect of geographic distance to the capital city at inception on the speed of subsequent investments. Journal of International Business Studies. 51(7): 1107-1132.

Abstract

Hutzschenreuter T, Matt T: „MNE Internationalization patterns, the roles of knowledge stocks, and the portfolio of MNE subsidiaries”. Journal of International Business Studies. 2017; 48(9): 1131-1150.

Abstract

Hutzschenreuter T, Horstkotte J: „Performance Effects of Top Management Team Demographic Faultlines in the Process of Product Diversification”. Strategic Management Journal. 2013; 34(6): 704-726.

Abstract

Hutzschenreuter T, Gröne, F: „Product and Geographic Scope Changes of Multinational Enterprises in Response to International Competition”. Journal of International Business Studies. 2009; 40(7): 1149-1170. Winner of the VHB Best Paper Award 2010.

Abstract

Hutzschenreuter, T., Kleindienst, I. 2006. Strategy-process research: What have we learned and what is still to be explored. Journal of Management. 32(5): 673–720.

Abstract

Bei Änderungs- oder Aktualisierungswünschen wenden Sie sich bitte an Franz Langer.