Wissenschaftliche Laufbahn und Forschungsgebiete

Claudia Peus ist seit Mai 2011 Professorin für Forschungs- und Wissenschaftsmanagement an der TU München, seit Oktober 2017 Geschäftsführende Vizepräsidentin für Talentmanagement und Diversity sowie seit Dezember 2019 Gründungsdirektorin des TUM Institute for Life Long Learning (TUM IL3). Nach ihrer Promotion an der LMU München war sie als Visiting Scholar an der Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology sowie als Post-Doctoral Fellow an der Harvard University tätig.

In ihrer Forschung beschäftigt sich Prof. Peus schwerpunktmäßig mit den Themen Führung und Führungskräfteentwicklung im digitalen Zeitalter, dem Management von Forschungsorganisationen sowie Diversity in Organisationen.

Wichtigste Auszeichnungen

  • Highly Cited Research Award, Leadership Quarterly (2016)
  • Emerald Citations of Excellence Award (2016)
  • Best Teaching Award der TUM School of Mangement (2014)
  • Best International Symposium Award der Academy of Management (2010)
  • Wissenschaftspreis der Bayerischen Landesbank (2006)

Schmid, E. A., Pircher Verdorfer, A., & Peus, C.: “Shedding light on leaders’ self-interest: Theory and measurement of exploitative leadership”. Journal of Management. 2019; 45(4); 1401-1433.

Abstract

Braun S, Peus C, Frey D: "Connectionism in action: Exploring the links between leader prototypes, leader gender, and perceptions of authentic leadership". Organizational Behavior and Human Decision Processes. 2018; 149: 129-144.

Abstract

Peus C, Braun S, Knipfer K: "On becoming a leader in Asia and America: Empirical evidence from women managers". The Leadership Quarterly. 2015; 26: 55-67.

Abstract

Peus C, Braun S, Frey D: "Situation-based measurement of the full range of leadership model - Development and validation of a situational judgement test". The Leadership Quarterly. 2013; 24: 777-795.

Abstract

Braun S*, Peus C*, Weisweiler S, Frey D: "Transformational leadership, job satisfaction, and team performance: A multilevel mediation model of trust". The Leadership Quarterly. 2013; 24(1): 270-283.  [*equal contribution]

Abstract