Prof. Dr. Sandra Cortesi

Professur

Participation and Diversity in Digital Societies

Wissenschaftliche Laufbahn und Forschungsgebiete

Sandras Forschung, die gemeinsam mit Jugendlichen und Partnern – darunter UNICEF und die OECD – konzipiert und durchgeführt wird, untersucht, wie junge Menschen mit digitalen Technologien (einschliesslich KI) umgehen und wie Evidenz die Politikgestaltung und Produktentwicklung informiert – mit einem Fokus auf digitale Kindersicherheit, digitale Kompetenzen, Handlungsmacht (Agency), Wohlbefinden und die Zukunft der Arbeit.

Sandra trat im Frühjahr 2025 der TUM als Rudolf-Mössbauer Assistant Professor for Participation and Diversity in Digital Societies bei. In Partnerschaft mit dem TUM Think Tank und mit einer Leidenschaft für interdisziplinäre Arbeit und internationale Zusammenarbeit leitet sie das Youth and Media Lab sowie das Creativity Lab. Zuvor war Sandra Fellow am Berkman Klein Center for Internet & Society der Harvard University, wo sie das Youth and Media-Projekt leitete und weiterhin als Faculty Associate tätig ist. Sie hat einen PhD in Psychologie.

Wichtigste Auszeichnungen

  • Teaching Award Nomination, Best Lecture, IKMZ, University of Zurich (UZH) (2025)
  • Shortlisted for «UZH Award for Best Teaching», UZH (2025)
  • Teaching Award, Best Research Seminar, IKMZ, UZH (2024)
  • Teaching Award Nomination, Best Lecture, IKMZ, UZH (2023)
  • Teaching Award Nomination, Best Research Seminar, IKMZ, UZH (2022)

Cortesi, S., Hasse, A., Lombana-Bermudez, A., Kim, S., & Gasser, U. (2020). Youth and digital citizenship+ (plus): Understanding skills for a digital world. Berkman Klein Center for Internet & Society at Harvard University.

Abstract

Cortesi, S. (2022). 15 ways to engage youth within your company and why you should do it. Berkman Klein Center for Internet & Society at Harvard University.

Abstract

Frontiers in Digital Child Safety Working Group. (2025). Frontiers in digital child safety: Designing a child-centered digital environment that supports rights, agency, and well-being (S. Cortesi & U. Gasser, Eds.). TUM Think Tank at the Munich School of Politics and Public Policy at the Technical University of Munich, Berkman Klein Center for Internet & Society at Harvard University, and Department of Communications and Media Research at the University of Zurich.

Abstract

Gasser, U., & Cortesi, S. (2017). Children’s rights and digital technologies: Introduction to the discourse and some meta-observations. In M. D. Ruck, M. Peterson-Badali & M. Freeman (Eds.), Handbook of children's rights: Global and multidisciplinary perspectives (pp. 417-436). Routledge.

Abstract

Hasse, A., Cortesi, S., Lombana-Bermudez, A., & Gasser, U. (2019). Youth and artificial intelligence: Where we stand. Berkman Klein Center for Internet & Society at Harvard University.

Abstract

Bei Änderungs- oder Aktualisierungswünschen wenden Sie sich bitte an Franz Langer.